5 tips voor de ideale landingspagina
Inhoudstabel
Een landingspagina geeft je bezoekers een eerste kennismaking met jouw bedrijf en aanbod. Je wil de juiste doelgroep aanspreken om hen iets specifiek aan te bieden. Wanneer bezoekers op je landingspagina terecht zijn gekomen wil je hen meteen de info meegeven die voor hen belangrijk is zodat ze niet zelf je hele website moeten doorkammen. Je wil hen overtuigen dat jouw product of dienst de juiste oplossing is en hen aanzetten tot actie. Maar hoe zorg je nu voor een goed presterende landingspagina? In dit artikel kan je lezen over 5 elementen die je best aan bod kan laten komen in je landingspagina's.
1. Spreek je bezoekers aan met een overtuigende titel
Wanneer bezoekers bij jou terecht komt zoeken ze naar een oplossing en daar kan jij hen bij helpen. Zorg daarom voor een allesomvattende titel en een korte subtitel met informatie over wat je aanbiedt. Je vermeld best meteen een kernwoord in je titel en richt je best op een specifieke doelgroep op locatie die je eveneens in de titel of subtitel kan verwerken. Maak bezoekers zo meteen duidelijk welke oplossing jij hen kan bieden zodat je hen prikkelt om actie te ondernemen.
2. Hoe kan jij hen helpen?
Bezoekers kunnen overtuigen met je product of dienst is een belangrijk onderdeel van je landingspagina. Het is daarom aangewezen om hen een antwoord te geven op deze vragen: “welke meerwaarde biedt jouw product / dienst?” en “hoe kan jij potentiële klanten helpen?”. Potentiële klanten willen weten welke voordelen het heeft om bij jou te kopen. Dat is wat hen zal aanzetten om ook effectief een aankoop te doen en wat hen zal overtuigen om klant te blijven.
3. Bouw vertrouwen op
Hebben bezoekers ondanks je product of dienst nog twijfels om voor jou te kiezen? Dan zijn ze mogelijks nog op zoek naar bevestiging. Laat dan bestaande klanten aan het woord om je potentiële klanten te overtuigen. Stel een uitgewerkt project voor zodat ze kunnen zien wat je al realiseerde. Of toon logo’s van gekende partners, betrouwbare leveranciers of certificaten die je bedrijf behaalde.
4. Zorg voor een actiegerichte call-to-action
Een call-to-action is een zeer belangrijk element van je landingspagina. Het is een button of link die je bezoekers aanmoedigt om iets te doen. Bijvoorbeeld om in te schrijven, contact op te nemen, een offerte aan te vragen, meer te weten te komen,…
Je wilt natuurlijk dat die CTA’s opvallen op je website en in het oog springen bij bezoekers. Om dat resultaat te krijgen moet je nadenken over het kleurgebruik, de plaatsing én de manier waarop je de tekst formuleert.
5. Vermijd keuzestress en uitgangspunten
Bezoekers zullen meer tijd nodig hebben om een beslissing te maken als je hen meer en moeilijkere keuzes aanbiedt. Als bezoekers te veel opties voorgeschoteld krijgen raken ze verward, gefrustreerd en verlaten ze uiteindelijk je website. Daarom is het belangrijk om het aantal opties voor een bezoeker te beperken.
Zo zie je op een landingspagina daarom vaak geen volledige navigatie, maar enkel het logo. Je ziet ook dat er op de rest van de pagina weinig links zijn naar andere websites of externe pagina’s en dat de noodzakelijke info meteen op de landingspagina zelf te vinden is. Daarnaast wordt er vaak een contactformulier onderaan de pagina geïntegreerd zodat bezoekers snel contact kan opnemen zonder een extra stap te moeten doen.
Meer advies om je bedrijf online te laten groeien?
Graag een adviesgesprek over hoe je landingspagina’s kan inzetten om jouw online aanwezigheid te boosten?