+2500 websites

Klantenscore van 4,9/5

Actief in heel Vlaanderen

De waarde van een goede zoek­woorden­analyse

Door Louis de Robiano
2024/10/21
Deel dit op

Inhouds­tabel

    Mooie, uitnodigende websites bouwen is een goede start. Maar wat voor nut heeft een mooie website als deze geen bezoekers aantrekt?

    Een website hoort uitnodigend te zijn, met de juiste look & feel, die mensen op een natuurlijke manier gaat aansporen om actie te ondernemen. Op die manier worden bezoekers geconverteerd naar potentiële klanten: ze plaatsen bijvoorbeeld een bestelling, nemen contact op voor een offerte of schrijven zich in op je nieuwsbrief.

    Maar voor we ze in die richting kunnen sturen moeten ze uiteraard eerst op de website terecht komen. Eén van de belangrijkste wegen die leiden naar je website zijn zoekmachines, zoals Google. Op welke manier verhoog je jouw plekje in zoekresultaten? Welke sleutelwoorden gebruikt jouw doelgroep wanneer ze op zoek zijn naar jouw product of dienst?

    Laten we even een fictieve case nemen als voorbeeld. Mo en Mia hebben een restaurant gespecialiseerd in Mediterrane keuken in Tongeren. Ze hebben net hun website laten vernieuwen en elk gerecht van de kaart is uitgeschreven met de bereidingswijze en de ingrediënten. Ze hebben er lang aan gewerkt, maar er komen maar weinig reservaties binnen via de website. 

    Van waar de tegenvallende resultaten? Omdat de Tongenaar die lekker uit wil gaan eten zijn zoektocht op het internet niet begint op basis van ingrediënten en bereidingswijze maar op basis van voor hen relevante informatie.

    Prijscategorie (van chique tot goedkoop), faciliteiten (overdekt terras, geschikt voor kinderen, vegetariërs welkom enz…) of locatie (centrum Tongeren, dichtbij parking,…) zijn in deze fase belangrijker dan specifiek gerecht. Met hun teksten vol met ingrediënten en technische termen rond bereidingen slaan Mo en Mia de bal dus mis.

    Met dit voorbeeld willen we illustreren dat een potentiële klant jouw diensten en producten misschien anders beschrijft dan jijzelf en dat zoekrobots voorrang geven aan websites die de meest relevante informatie bieden als antwoord op de zoekopdracht van deze potentiële klant.

    Hoe kan jij achterhalen wat de exacte zoektermen zijn van jouw doelpubliek? Juist: met een goede sleutelwoorden of keyword analyse. 😉

    Wat zijn sleutel- of zoekwoorden?

    Zoek- of sleutelwoorden zijn de woorden (of zinnen) die je klanten of potentiële klanten gebruiken bij hun online zoektocht naar een product of dienst.

    In ons voorbeeld: Wie tapas wil eten in Tongeren zal zijn zoektocht naar het perfecte restaurant voor die avond niet beginnen met “quesadilla” of “hummus met kikkererwten en tahin”. Zoekwoorden als “Lekkerste tapas Tongeren” of “Waar tapas eten in Tongeren” zal je sneller tegenkomen.

    Waar dient een zoekwoordenanalyse voor?

    Eens je weet welke termen jouw doelgroep gebruikt om op zoek te gaan naar jouw product of dienst kan je ze integreren in de inhoud en teksten van jouw website. Daardoor zal je dus beter gevonden worden op deze zoekwoorden.

    Let op: Gebruik deze zoekwoorden enkel indien ze relevant zijn voor jouw product of dienst, niet omdat ze veel gezocht worden. Zoekrobots zoals google kennen een score toe op basis van de relevantie van de inhoud van jouw pagina’s. Indien blijkt dat mensen geen relevante informatie terugvinden op jouw website en meteen wegsurfen verlaagt deze score en zak je opnieuw in de zoekresultaten. Bovendien is het geen goed idee om het trefwoord vaak te herhalen op de pagina; het moet natuurlijk blijven, anders zal Google je ook doen zakken in de zoekresultaten.

    Hoe gaat een zoekwoordenanalyse in zijn werk?

    Er zijn hulpmiddelen op de markt die meten hoe vaak bepaalde woorden worden gebruikt in zoekopdrachten en hoe vaak andere websites deze woorden integreren in hun inhoud.

    De eerste stap die je maakt is het kiezen van een relevante omschrijving van jouw product of dienst, rekening houdend met de frequentie waarin deze woorden terugkomen in zoekopdrachten (search volume of zoekvolume). Eens je deze hebt gevonden is het belangrijk om na te gaan hoeveel er wordt ingezet op deze woorden door andere websites, oftewel: hoeveel concurrentie is er (competition)? Hoe hoger dit cijfer, hoe moeilijker het wordt om bovenaan te staan in zoekresultaten.

    De combinatie van zoekvolume en concurrentie maakt het mogelijk de strategische beslissingen te maken voor je website op vlak van zoekwoorden. Ga je voor een zoekwoord met veel zoekvolume en een hoge concurrentie? Dan wordt de weg naar de top van de zoekresultaten lang, maar de potentiële aanvragen groot. Ga je eerder voor makkelijke zoekwoorden maar met een laag volume? Prima, maar zorg dan wel dat ze goed zijn afgestemd op je diensten en producten.

    Hieronder een aantal interessante zoekwoorden die na ons onderzoek voor de fictieve case van het Mediterraans restaurant van Mo en Mia naar boven komen:

    Het bepalen van deze zoekwoorden is helaas geen sinecure: afhankelijk van jouw sector, product en/of dienst is het belangrijk om rekening te houden met relevantie én de doelstellingen van jouw website. Hoog scoren in zoekresultaten vraagt tijd, evaluatie en constante aanpassingen om deze doelen te bereiken.

    Gelukkig beschikken wij over de kennis en de adviseurs om jou op weg te helpen!

    Ben je na het lezen van dit artikel benieuwd naar welke zoekwoorden relevant kunnen zijn voor jouw zaak en website? Benieuwd naar hoe je op andere manieren jouw website kunt optimaliseren voor zoekmachines (SEO)? Maak dan een afspraak met één van onze Yools-adviseurs en we helpen je graag verder groeien met jouw zaak.

    Boek een zoekwoordenanalyse

    Ontdek hoe je met een goede zoekwoordenanalyse meer verkeer naar je website kunt genereren

    Meer advies?

    Je kan steeds bij ons terecht voor een vrijblijvend gesprek.

    Gerelateerde blogartikels

    Hoe kunnen we je helpen?

    We bieden je vrijblijvend een eerste marketing- en websiteadviesgesprek.