+2500 websites

Klantenscore van 4,9/5

Actief in heel Vlaanderen

Al nagedacht over je lokale vindbaar­heid?

Door Louis de Robiano
2023/02/01
Deel dit op

Inhouds­tabel

    Ben je een bedrijf dat het vooral moet hebben van lokale klanten? Wordt jouw afzetmarkt deels bepaald door de nabijheid van je klanten? Dan is de kans groot dat lokale marketinginitiatieven jouw bedrijf kunnen helpen om nieuw marktaandeel te verwerven.

    In dit artikel bespreken we kort wat local marketing is, om vervolgens over te gaan naar wat de voordelen van digitale local marketing zijn. We bespreken daarna uitvoerig de verschillende middelen die je kan gebruiken om aan local marketing te doen en sluiten af met enkele toekomstperspectieven. Klaar? Let’s go!

    Wat is local marketing?

    Lokale marketing, of lokale marketinginitiatieven, zijn alle acties die je doet om je lokale klanten aan te moedigen je diensten of producten te kopen. Wanneer je adverteert in een lokale krant of de lokale sportclub sponsort, is deze communicatie gericht op de mensen die in jouw buurt wonen. Dat is lokale marketing. 

    Maar hoe zit het met digitale marketing voor lokale bedrijven? Je zou kunnen denken dat het 'wereldwijde web' niet de ideale plek is om te adverteren als lokale dienstverlener. Maar je ziet wat ik bedoel, het is juist het tegenovergestelde. Daar zijn voornamelijk twee redenen voor: ten eerste kun je digitale marketingcampagnes specifiek richten op lokale gebruikers of een gericht geografisch gebied; ten tweede leiden lokale zoekopdrachten vaker tot een aankoop. Je kunt hier meer over lezen in het gedeelte hieronder over de voordelen van lokale marketing.

    Wat zijn de voordelen van digital local marketing?

    Het eerste voordeel is dat je je digitale marketing strategieën op een zodanige manier kan opbouwen dat ze zich exclusief richten op mensen die ofwel (1) zich in de buurt van jouw zaak bevinden, ofwel (2) specifiek op zoek zijn naar diensten of producten in jouw buurt. 

    Dat is ook de grote kracht van digitale marketing: namelijk dat je je campagnes kan instellen voor een specifiek publiek. Jij kan er dus voor kiezen je campagnes enkel te laten draaien voor mensen die zich in minstens één van de twee voorgenoemde categorieën bevinden. Handig, niet?

    Ten tweede wijst onderzoek uit dat liefst één op de vijf zoekopdrachten een lokale zoekterm bevat. Bijvoorbeeld “restaurant + plaatsnaam” of “restaurant open in mijn buurt”. Uit datzelfde onderzoek bleek ook dat 18% van de mensen die een lokale zoekterm gebruikten in hun online zoekopdracht overgingen tot een aankoop. Voor zoekopdrachten zonder lokale zoekterm was dat slechts 7%. Dat is maar liefst 2,5 keer minder

    Lokale zoekopdrachten zijn vaker actiegericht dan gewone zoekopdrachten. Het kan dus erg interessant zijn om op lokale zoektermen in te zetten, gezien de bereidheid om over te gaan naar een aankoop. 

    Voetnoot: in dit artikel overlopen we enkele hefbomen voor een digitale marketing strategie die er voor gaan zorgen dat je een mooie plaats verwerft op de zoekresultatenpagina (de SERP: Search Engine Result Page) om ze van daaruit naar binnen te trekken (“pull strategie” in marketing termen). We gaan het dus eerder hebben over middelen die je kan inzetten om lokale klanten tot bij jou te krijgen via de zoekresultaten, en minder over hoe je potentiële klanten tot bij jou kan krijgen via sociale media.

    Hoe kan jij aan local marketing doen?

    Er zijn meerdere manieren om als lokale dienstverlener aan digitale locale marketing te doen. Eerst en vooral moet je je de vraag stellen wat mensen in jouw buurt zoeken en met welke zoektermen ze dat doen om zo het antwoord te bieden die zij zoeken. 

    Over dat specifiek thema schreven we al een artikel dat je hier kan terugvinden. Dat doe je door middel van specifieke tools. keywordtool.io is er daar eentje van. Bij Yools hebben we daar de betalende versie van, maar je kan ook een gratis account aanmaken. Aarzel niet contact op te nemen met ons voor bijkomende informatie hieromtrent. 

    De meest eenvoudige manier om dit toe te lichten is even een voorbeeld te nemen van een lokale zoekopdracht. We onderzoeken de resultaten op Google voor “café Tervuren”.

    Gespecialiseerde platformen

    Laten we even de zoekterm “café tervuren” ingeven in de zoekbalk.

    Allereerst gaat Google je linken aanreiken naar platformen zoals Facebook, Tripadvisor en andere verzamelwebsites voor lokale dienstverleners. Meestal is inschrijven op deze platformen gratis. Ook jouw gemeente heeft misschien een website voor lokale handelaren? Zeker inschrijven, want dat geeft je website ongetwijfeld meer bereik!

    Maak een profiel aan, vul het zo goed mogelijk in en laad een tiental mooie, sprekende fotos op. Belangrijk natuurlijk is te vermelden wat je doet en waar je gelegen bent.

    Wat je ook punten gaat opleveren zijn positieve klantenreviews. Probeer voor al je kanalen zoveel mogelijk reviews vast te krijgen. Vraag eerst aan vrienden en familie om positieve reviews. Schrijf ze eventueel zelf en vermeld zeker een paar zoektermen. “Beste café in Tervuren” is in dit geval een interessant review. De zoektermen “café” en “Tervuren” maken het mogelijk voor de zoekrobot deze review een plaats te geven wanneer iemand deze zoektermen gebruikt. Maak er dus een gewoonte van aan je klanten een review te vragen indien ze tevreden zijn.

    De Google tools

    Dit brengt ons bij het tweede deel van de zoekresultaten: de Google Maps en Google Mijn Bedrijf resultaten. Ook wel “Local Pack” genoemd.

    We zijn op zoek naar een lokale dienstverlener, de kans is groot dat Google Maps je kan helpen om de juiste keuze te maken. Op Google Maps verschijnen de verschillende Google Mijn Bedrijf profielen van bedrijven die een antwoord kunnen bieden op de vraag van jouw potentiële klant. Heb je nog geen profiel? Neem dan zeker een kijkje op de hulp pagina van Google. Het belang van zo'n profiel is de laatste jaren erg toegenomen. Niet voor niets dat het gedeelte Google Maps voorrang krijgt op de gewone zoekresultaten in een lokale zoekopdracht. Hier ook gelden dezelfde tips. Vul alles zo goed mogelijk in, voeg mooie fotos toe, en wees zo volledig mogelijk in de omschrijving van je dienstverlening. Google hecht enorm veel waarde aan het aantal reviews en de kwaliteit ervan. Spoor je klanten zoveel mogelijk aan om positieve reviews achter te laten. Hieronder de volgorde van de zoekresultaten:

    De volgorde van de drie eerste resultaten zijn onder andere gebaseerd op het aantal positieve reviews.

    De links naar de websites

    Het is pas na deze eerste twee voorstellen (externe platformen en Google Local Pack) dat je de klassieke website resultaten van Google terugvindt. Maar ook hier kan je zien dat de platformen de eerste plaatsen innemen. Wat nogmaals het belang van deze externe platformen bevestigd.

    Café de Keizerskroon speelt mooi in op een specifieke doelgroep die vaak in Tervuren iets komt drinken: de fietser. Mooi voorbeeld van het slim inzetten van zoekwoorden in je website voor een specifiek doelpubliek. Ongetwijfeld heeft de verantwoordelijke van de website een degelijke zoekwoorden analyse uitgevoerd ;-)

    Je krijgt er ook een afbeelding te zien wat een extra trigger kan zijn om op de link door te klikken. Hieronder meer over het belang van foto's.

    Local marketing en Google Images

    Er wordt heel wat gezocht op afbeeldingen, en dat geldt ook voor lokale zoekopdrachten. Zorg niet alleen voor mooie afbeeldingen op je website, door middel van bijvoorbeeld een fotogalerij, maar benoem je foto's ook correct zodat de zoekrobot ze een juiste plaats kan geven binnen een (lokale) zoekopdracht.

    Het belang van de smartphone voor local marketing

    Het hoeft geen geheim meer te zijn, met je smartphone op zak wordt je op de voet gevolgd. En dat is natuurlijk erg handig voor de marketeer ondernemer die potentiële klanten wil targeten op basis van locatie. Wanneer je een zoekopdracht verricht met je smartphone, al dan niet met voice, gaat de zoekrobot automatisch rekening houden met je locatie, en zeker voor bepaalde zoekopdrachten die “location based” zijn. Ben je op zoek naar een apotheker, dan gaat de zoekrobot je de drie dichtstbijzijnde apothekers aanbieden. Dat doe hij op basis van twee criteria: afstand en kwaliteit van  deedigitaal aanwezigheid van deze apotheek.

    Afstand, daar kan je niet veel aan doen, kwaliteit van je digitaal visitekaartje wel. Wat bedoelen we met de kwaliteit van je digitale aanwezigheid:

    • Een goedgevulde Google Mijn Bedrijf profiel
    • Een website die hieraan gekoppeld is die goed scoort
    • Eventuele doorverwijzingen van collega handelaren in jouw buurt of in jouw sector

    Onderzoekt uit 2018 toonde al aan dat lokale zoekopdrachten ook vaker met voice worden verricht. En we zijn ondertussen al een paar jaar verder. 

    • 50% van de mensen gebruikten voice search om een lokale handelaar te vinden
    • 74% van de voice search gebruikers gebruiken het wekelijks om een lokale handelaar/dienstverlener te vinden.
    • 46% van de voice search users doen dit dagelijks.

    Je leest het dus: een goede lokale marketing is een onmisbaar puzzelstuk binnen je digitale verhaal!

    Yools helpt jou de puzzelstukken bij elkaar te leggen.

    Contacteer ons voor advies.

    Hulp nodig met je vindbaarheid?

    Yools staat klaar met advies.

    Hoe kunnen we je helpen?

    We bieden je vrijblijvend een eerste marketing- en websiteadviesgesprek.