+2500 websites

Klantenscore van 4,9/5

Actief in heel Vlaanderen

Vraag het aan Jaana!

2021/01/26

Onze supportdienst krijgt dagelijks tientallen vragen over een een heleboel onderwerpen. Vaak is ons antwoord of advies persoonlijk afgestemd op de klant en hun website maar af en toe komt er eens een vraag binnen waarvan we vermoeden dat veel andere mensen hier ook een antwoord op zoeken.

Terug

In de traditie van “Dear Abby” en Tante Kaat gaan we deze publiceren op onze blog. We bijten de spits af met volgende vraag:

"Ik kreeg een mailtje van een bedrijf dat me beloofde mijn website op de eerste pagina van Google te kunnen brengen. Is dit interessant voor mij? Zou ik ingaan op hun voorstel? "

E. uit Antwerpen

Om te beslissen of je met dit bedrijf zou samenwerken moet je even over enkele zaken nadenken:

1) "Ben ik wel op zoek naar nieuwe leads (orders, klanten, bestellingen,...)?"

Heb je voldoende werk of moet je zelfs mensen afwijzen, dan heeft het geen zin om hoger in de zoekresultaten te komen. Je betaalt dan namelijk voor leads die je niet kan gebruiken.

2) "Welke technieken gebruikt dit bedrijf om mijn zoekresultaten te verbeteren?

"There ain't no such thing as a free lunch" is een gezegde dat me hier te binnen schiet.  

Er is geen magische, simpele, goedkope of gratis manier om jou op de eerste plek in Google te krijgen: anders zou iedereen dit doen en Google's inkomstenmodel imploderen. Er zijn uiteraard een heleboel bedrijven op de markt die hier hun werk van maken om Google's algoritmes van binnen en van buiten te kennen en op basis daarvan een strategie voor hun klanten te bedenken (en mogelijk ben je gecontacteerd door zo'n bedrijf). 

Klinkt arbeidsintensief? Is het ook! Daarom zijn deze diensten over het algemeen niet goedkoop. Tenzij ze Black Hat strategieën gebruiken. 

Black Hat strategieën zorgen ervoor dat je op korte termijn goede resultaten gaat boeken maar op lange termijn komt dit als een boemerang terug in je gezicht: Google straft je hiervoor namelijk af door je een heel pak lager in de zoekresultaten te plaatsen. Informeer je dus zeker goed over wat dit bedrijf exact voor je gaat doen.

Voorbeelden van Black Hat strategieën zijn: "Keyword Stuffing" (je tekst volproppen met zoekwoorden - “Wij verkopen op maat gemaakte wandellaarzen. Onze op maat gemaakte wandellaarzen zijn handgemaakt. Als u graag op maat gemaakte wandellaarzen wilt kopen, neemt u contact op met onze specialisten op het gebied van op maat gemaakte wandellaarzen via…”)  of verborgen tekst en links in je pagina's stoppen door bijvoorbeeld witte tekst te gebruiken op een witte achtergrond, tekst achter een afbeelding te plaatsen, CSS te gebruiken om tekst buiten het scherm te plaatsen, de tekengrootte van tekst in te stellen op 0,...

3) “Is dit bedrijf betrouwbaar?”

Hier is Google je vriend: Bezoek eens hun website, kijk of ze goede reviews hebben gekregen op betrouwbare platformen zoals Google of Trustpilot. Wat zeggen klanten over dit bedrijf? Heb zeker geen schrik om referenties te vragen! Zo kan je jezelf verzekeren dat je met een betrouwbare partij in zee gaat.

4) "Is dit een goede investering?"

Om te kijken of iets een goede investering is, bekijk je best de ROI. ROI of "Return of Investment" wil zeggen: wat krijg ik terug voor het geld dat ik hierin investeer? 

De formule om je ROI te berekenen is de volgende:

Opbrengst van de investering - kosten van de investering / kosten van de investering × 100

Stel dat je campagne 1.000 euro heeft opgebracht en de kostprijs ervan bedroeg 500 euro, dan is de Return on Investment 100%. De campagne heeft het dubbele opgebracht van de kostprijs.

Stel dat je campagne niet 1.000 maar slechts 500 euro opbracht, dan is de ROI 0%. Het rendement is dan even groot als de kostprijs en je draait break-even. 

Een lagere ROI betekent dat je campagne verlieslatend is.

ROI verschilt van branche tot branche maar je mikt toch op een minimum van 15-20%. Wil je meer leren over ROI? bpost heeft een interessante whitepaper geschreven over het onderwerp.

Meer informatie over de ranking van jouw website?

Hoe kunnen we je helpen?

We bieden je vrijblijvend een eerste marketing- en websiteadviesgesprek.