+2500 klanten

Klantenscore van 4,9/5

Actief in heel Vlaanderen

Jouw digitaal verhaal als vroedvrouw

Door Jaana Coppens
2020/06/04
Deel dit op

Inhouds­tabel

    Op dinsdag 5 mei was het de internationale dag van de vroedvrouw. Dit inspireerde ons om even dieper in te gaan op de online aanwezigheid in deze sector. Steeds meer mensen gaan online op zoek naar diensten en advies via het internet. Een niet te verwaarlozen doelpubliek zijn hier aanstaande ouders.

    De meeste vrouwen stappen in België als ze zwanger zijn eerder naar een gynaecoloog dan een vroedvrouw, zegt Joke Muyldermans van de VLOV (Vlaamse Vereniging van Vroedvrouwen). Vroedvrouwen kunnen echter een grote toegevoegde waarde betekenen, aldus de organisatie.

    Daarom is het belangrijk om als zelfstandige vroedvrouw of vroedvrouwenpraktijk deze informatie op een heldere en goed vindbare manier tot bij je doelpubliek te krijgen. Een goede website maakt dan ook integraal deel uit van deze strategie.

    In dit artikel gaan we wat dieper in op een goede digitale strategie voor vroedvrouwen. We bouwden deze expertise op door een hechte samenwerking met vroedvrouwen zoals Joke Muyldermans van Vroedvrouwenpraktijk InTeam , Elke Notebaert van Care4Education, Jana Meiresonne van Vroedvrouwenpraktijk Nieuw Leven en Eva van Geboren in Gent bij de opbouw van hun websites.

    Onderstaande tips zijn een goede startersgids maar bij Yools graven we steeds wat dieper om van jouw websiteproject een persoonlijke ervaring te maken die wérkt voor jou en je praktijk.

    Je kan daarom steeds bij ons terecht voor een vrijblijvend gesprek waarin we de mogelijkheden van jouw project in detail gaan bekijken.

    Onderstaande topics zijn geen op zichzelf staande eilandjes: Een goede website combineert zoveel mogelijk van onderstaande aspecten om tot een harmonieus geheel te komen.

    Tips voor de website: Inhoudelijk

    Bij het bouwen van websites volgen we het “content first” principe. Goed geschreven inhoud is de ruggengraat van een goed werkende website. Het zorgt niet alleen voor betere zoekresultaten, het geeft je bezoeker ook een betere gebruikerservaring op zowel mobiele als vaste toestellen.

    Om jouw site van goede content te voorzien kan je zelf achter je pen kruipen of je kan samenwerken met één van onze top-copywriters die jouw ideeën omzetten en vlot lezende tekst.

    De homepagina — Breng je verhaal in één oogopslag

    Een eerste indruk: die télt, zeker online. De homepagina is de uitgelezen plek om te vertellen over je missie en wat mensen mogen verwachten.

    “We willen in de eerste plaats informeren en mensen warm maken om van onze diensten gebruik te maken. ” — Joke

    De dienstenpagina — Laat zien wat jullie voor aanstaande ouders kunnen betekenen

    Op een dienstenpagina kan je verder uitdiepen voor wat (aanstaande) ouders precies bij jullie terecht kunnen. Bieden jullie workshops aan? Kunnen ze bij jullie terecht voor psycho-sociale ondersteuning? Zorg dat dit helder in beeld komt.

    De Teampagina — Laat zien wie jullie zijn

    Voorzie een plekje waarin je kan praten over de specialisaties van je team en certificaten die jullie behaald hebben. Zodat jouw bezoekers exact weten voor wat ze bij jullie terecht kunnen en met wie ze in contact gaan komen.

    Een teampagina is een uitgelezen plek om dit in beeld te brengen.

    De blogpagina — Deel jullie expertise en speel in op de actualiteit

    De meeste content op je website is vrij statisch en zal niet zo vaak veranderen maar soms doet het zich voor dat je eens wil inspelen op de actualiteit (hallo, Corona!) en daar is de blog de uitgelezen plek voor.

    Je kan er ook nieuwe teamleden aankondigen, je nieuw verworven certificeringen en prijzen in de spotlight zetten.

    Blogberichten zijn ook goud waard voor je vindbaarheid. Verplaats je in de denkwereld van de mama die je naar je site wil krijgen: Waar zoekt zij nu informatie over? Is er iets in het nieuws geweest dat haar aan het denken zet? Als jullie die vraag kwalitatief kunnen beantwoorden: sla dan zeker aan het bloggen!

    Cursussen en/of workshops — Maak het voor aanstaande ouders makkelijk om activiteiten te vinden en hier aan deel te nemen

    Een helder overzicht én een intuïtieve manier om in te schrijven zijn hier onmisbaar. Speel al in op zoveel mogelijk vragen die potentiële deelnemers kunnen hebben en maak het voor hen kinderspel om in te schrijven!

    Tips voor de website: Visueel verhaal

    Websites vertellen een verhaal, niet enkel met woorden maar ook met hun stijl. Bepaalde vormen, kleuren, lettertypes geven een bepaalde boodschap mee aan je bezoekers.

    Het is dus ook belangrijk om hierover goed na te denken. Daarom gaan we hieronder verder met de onmisbare aanvulling op de inhoud: het visuele verhaal.

    Een eenduidige huisstijl

    Pas de huisstijlvan je site consequent toe op elk element van je site. Dit begint met je logo: jouw digitale avatar. Zorg dat deze kwalitatief en herkenbaar is. Een goede huisstijl valt of staat vaak met de kwaliteit van het logo.

    Lichte kleuren en pasteltinten slaan in deze sector enorm aan. Deze types kleuren stralen ook onbewust een boodschap uit: Zacht, lief, vrouwelijk,… adjectieven waar de meeste vroedvrouwen zich mee identificeren.

    Wil dit zeggen dat jouw site daarmee eenheidsworst zal zijn? Absoluut niet!

    Bij Praktijk Nieuw Leven kozen we voor een vrolijke tint oranje die zorgt voor een mooi contrast met het pastelblauw.

    Vertrouwen, veiligheid en geborgenheid

    De relatie tussen een vroedvrouw en een aanstaande mama is er in de eerste plaats één van vertrouwen. Je wil dan ook zorgen dat je dit vertrouwen al vanaf het eerst contact met de website kan uitstralen.

    Een vroedvrouw moet laagdrempelig bereikbaar zijn want elke mama verdient een vroedvrouw. Omdat vragen op elk moment de kop kunnen opsteken is de website belangrijk. Het is een kanaal om rechtstreeks in contact te staan en afspraken te bevorderen.

    Elke Notebaert - Care4Education

    In deze unieke periode wil je een gevoel van veiligheid en geborgenheid uitstralen. Toon openhartig alle aspecten van aanstaand ouderschap en schep een veilige omgeving om hier vragen over te ontvangen.

    Een goede dosis “cuteness” en blijdschap

    Wie reageert er nu niet met een (al dan niet luide) “oooooh” bij het zien van een schattige babyfoto? Een goede portie schattig beeldmateriaal is een absolute meerwaarde voor je site.

    Het is ook een toegevoegde waarde als je op je site vanaf het begin de vreugde van het aanstaande ouderschap kan uitstralen.

    Tips voor de website: Andere belangrijke elementen

    Mobile responsiveness

    Bijna 70% van je website bezoekers zal bij jou terecht komen via hun smartphone of tablet. Het is daarom héél belangrijk om je site ook te optimaliseren voor mobiele bezoekers.

    Social Proof — Bewijs met reviews en testimonials dat jullie dé partner zijn om voor te kiezen

    Er is geen betere reclame dan de positieve verhalen van échte mama’s en papa’s waarmee je hebt samengewerkt. Vraag om deze verhalen en geef ze een plek op je website. 

    Het is ook mogelijk om deze te posten op Google Reviews of Facebook Reviews en dit weer te geven op je site.

    SEO a.k.a. “Search Engine Optimalisation” — Een goede vindbaarheid op zoekmachines zoals Google

    Je hebt een mooie website maar je wil ook dat deze bezocht wordt. Daarom is SEO belangrijk. Dit uit zich in de manier waarop teksten geschreven worden, of je blogt, hoe de site technisch is opgebouwd,… Een hele puzzel die je zeker niet mag verwaarlozen!

    Met al deze elementen kunnen we jou bij Yools adviseren! Neem contact met ons op als je hier advies op maat over wenst!

    Externe kanalen

    Je website is belangrijk maar je wil zeker niet het hele netwerk er rond verwaarlozen. We lichten er even de belangrijkste delen uit:

    Facebook pagina

    Facebook is momenteel nog steeds het meest populaire social media kanaal bij de leeftijdsgroep 20–39 jaar. Het is dus een goede zaak om hier aanwezig te zijn.

    Op je Facebook pagina trek je de sterktes van je website door: verwerk je huisstijl in banners en profielfoto’s. Post leuke content over je team en waar jullie mee bezig zijn en laat ook de ouders aan het woord!

    Praktisch kan je een module voor afspraken introduceren in de pagina. Een automatische chatfunctie kan ook zeker geen kwaad! Dit allemaal om die laagdrempeligheid te bevorderen.

    Vraag ook zeker om reviews op dit platform, zodat je ook daar vertrouwen uitstraalt.

    Facebook advertenties

    Omdat Facebook zo populair is onder jullie gewenste doelpubliek is het heel interessant om advertenties te overwegen.

    Advertenties zijn hier vaak gepromote berichten: m.a.w. content die je sowieso post maar door middel van advertentiebudget aan een groter publiek zal getoond worden. Kies je content dus gericht!

    Als vroedvrouw kan je best regionaal targetten. Dat wil zeggen dat de advertentie enkel verschijnt voor mensen binnen een bepaalde regio.

    Je kan daarnaast ook een leeftijdsgroep en geslacht kiezen (bv. vrouwen tussen de 25 en 35 jaar) met een specifieke interesse (zwangerschap, ouderschap,…)

    Instagram

    Bij Facebook kies je vaak voor een combinatie van content en beeld. Bij Instagram primeert het beeld.

    Dit sociale mediakanaal is héél populair onder jongere gebruikers (82% in de categorie 15–19 jaar maar heeft ook een sterke aanwezigheid in de categorie 20–39 jaar (57%). Het kan dus lonen om ook op dit kanaal een aanwezigheid uit te bouwen!

    Ook bij Instagram kan je berichten promoten en regionaal gaan targetten.

    Google

    Google is nog steeds dé zoekmachine bij uitstek en is daarom niet te verwaarlozen als extern kanaal. Zorg dat je voor je praktijk ook een Google Mijn Bedrijf pagina opzet en zet in op het verzamelen van Google Reviews. Beide zaken gaan je vindbaarheid een mooie duw in de rug geven én het is gratis!

    Google geeft je ook de optie om te adverteren. SEA (=Search Engine Advertising) heet dat dan. Simpelweg betekent dit dat je betaald voor een eerste plaats in bepaalde zoekresultaten. Ook hier kan je regionaal gaan targetten alsook focussen op specifieke zoektermen.

    Adverteren is niet altijd nodig maar kan in sommige gevallen wel helpen. We bekijken deze optie graag met jou en adviseren jou hierover.

    In dit artikel zijn we breed gegaan maar om van je website een succes te maken gaan we zeker ook even in de diepte gaan kijken. Advies op maat is hier dus onmisbaar!

    Wat we wél kunnen concluderen uit dit artikel is dat je als vroedvrouw écht gebaat bent bij een digitale aanwezigheid. Het maakt de drempel voor aanstaande mama’s een pak kleiner, het geeft je een heleboel hulpmiddelen om flexibel op de markt te reageren én het is een platform om nóg meer mensen te helpen.

    Meer weten?

    Neem dan zeker contact op met ons! 

    Ben je een vroedvrouw?

    Heb je zin om jouw website onder handen te nemen? Je kan steeds bij ons terecht voor een vrijblijvend gesprek.

    Gerelateerde blogartikels

    Hoe kunnen we je helpen?

    We bieden je vrijblijvend een eerste marketing- en websiteadviesgesprek.